Kotimatkalla 3/2023

Rauhan Sana -lehti/pääkirjoitus

 

Pyydä todisteeksi merkki

 

Näillä sanoilla Jumala lähestyi Juudan kuningasta kauan, noin 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Kuningas Ahas ei pyytänyt, vaikka hän olisi saanut pyytää ihan mitä tahansa.

 

Mitä me pyytäisimme, jotta tulisimme vakuuttuneiksi Jumalan kaikkivaltiudesta ja todellisuudesta. Osaisimmeko me pyytää merkkiä. Ehkäpä pyytäisimme sopua ja maailmalle rauhaa ja kaikkea hyvää – sellaista, minkä luulisimme olevan ratkaisuna maailman ongelmiin. Emme kuitenkaan vakuuttuisi omista pyynnöistämme. Emme osaa pyytää vakuuttavaa merkkiä. Niinpä Jumala itse antoi merkin: ”neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel (Jumala meidän kanssamme).”

 

Miten tämä nyt sitten vastaa ihmisen elämänkysymyksiin ja vakuuttaa Jumalasta ja uskosta? Joka joulukin kuulemme, miten meille annetaan Vapahtaja. Niin tosiaan kuulemme, mutta kuuntelemmeko?

 

Ensimmäinen ihmispari, niin kuin mekin, oli pakosalla synnin tahraaman omantunnon painaessa. Syntiinlankeemuksesta alkoi ihmiselämän syöksy pois Jumalasta eikä ihminen voinut itseään auttaa. Ihminen nousi ylpeänä Jumalaa vastaan, kun kuunteli sielunvihollisen valhetta ja kävi Jumalan antamaa sanaa vastaan. Ihmiskunta kärsii tätä eronkipeää ja synti tekee työtään. Mutta Jumala piti kiinni rakkaudestaan luomaansa ihmistä kohtaan. Hän piti kiinni lupauksestaan, jonka antoi Adamille ja Eevalle, että tulee aika, jolloin vaimon siemen murtaa sielunvihollisen vallan, ”murskaa sen pään”, niin kuin lupaus kuului.

 

Kun Jumala antoi merkin ”neitsyt tulee raskaaksi …”, silloin hän todellakin vastasi elämämme ongelmiin. Luvattu vaimon siemen voitti synnin vallan ja toi armon. Lupaus alkoi toteutua silloin, kun neitsyt Maria sai terveiset taivaasta, että hän on synnyttävä pojan – ja Jumala on kanssamme.

 

Me joudumme kohtaamaan elämän kipua ja tuskaa loppuun asti. Murheita emme voi välttää ja näemme kyllä synnin voimaa ja epäuskon kylvöä. Mutta elävä Jumala kutsuu yhä yhteyteensä omistamaan Jumalan rauhaa, joka voittaa kaiken, mikä ihmistä ahdistaa.

 

Mistä löydämme tämän rauhan ja vakuuttuuko sydän Jumalan antamasta lupauksesta. Uskallan sanoa sinulle: Tule ja katso! Jumalan valtakunta on siellä, missä Jumalan sanaa puhtaasti saarnataan ja Jumalan omat ovat koolla. Elämämme keskellä kuuluu anteeksiantamuksen kallis sana. Sinun ei tarvitse kantaa syyllisyyden painoja sydämelläsi, sillä Vaimon siemen, Jeesus, on voittanut synnin valan.

 

 

Jukka Malinen
päätoimittaja



Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa: